تورم در اقتصاد اسلامی 29 ص

دسته بندي : انسانی » اقتصاد
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 39 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏تورم در اقتصاد ‏اسلامی‏
‏مقدمه
‏تورم یکی از موضوعات مهم در کشور ماست. همانگونه که می‌دانید در ایران درصد تورم ‏در سالهای اخیر بسیار زیاد بوده است به طوری قیمت‌ها در هر سال بسیار افزایش یافته ‏و قدرت خرید مردم کم شده است. این مقاله اطلاعات بیشتری درباره‏ ‏موضوع‏ ‏تورم ارائه ‏می‌دهد.
‏تورم چیست؟
‏تعریف‌های مختلفی از تورم وجود دارد که همه آنها تقریباً بیانگر یک موضوع هستند: ‏تورم عبارت است از افزایش دائم و بی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در ‏نهایت به کاهش قدرت خرید و نابسامانی اقتصادی می‌شود.
‏انواع تورم
‏در نظریه هاى اقتصادى، تورم را به سه نوع تقسیم مى کنند:
‏تورم خزنده (آرام یا خفیف): به افزایش ملایم قیمت‌ها گفته می‌شود. در تورم ‏خفیف, افزایش قیمت بین 1 تا 6 درصد، حداکثر 4 درصد یا بین 4 تا 8 درصد در سال ذکر
‏2
‏شده است.
‏تورم شدید (تورم شتابان یا تازنده): در این نوع تورم آهنگ افزایش قیمت‌ها تند و ‏سریع است. براى تورم شدید, 15 تا 25 درصد در سال را نوشته اند.
‏تورم بسیار شدید (تورم افسار گسیخته، فوق تورم و ابر تورم): این نوع تورم ‏شدیدترین حالت تورم به شمار مى رود. معیار تورم بسیار شدید را 50 درصد در ماه یا دو ‏برابر شدن قیمت‌ها در مدت شش ماه و ... بیان داشته اند.
‏البته نمی توان نرخ ثابتی ارائه کرد زیرا این مقادیر با توجه به شرایط زمانی ‏و... عوض می‌شوند. علاوه بر این تقسیم بندی کلی می‌توان تورم را به دسته‌های ‏کوچکتری نیز تقسیم کرد:
‏تورم پنهان: در آن قیمت ثابت ولی کیفیت کمتر می‌شود.
‏تورم خزنده: تورمی آرام و پیوسته است. معمولاً به علت افزایش تقاضا است. بعضی ‏اقتصاددانان معتقند که محرکی برای افزایش درآمد است و بعضی دیگر معتقند که سبب کاهش ‏قدرت خرید است (هر 25 سال 50%).
‏4
‏تورم رسمی: به علت افزایش عرضه پول از سوی دولت.
‏تورم ساختاری: به علت افزایش قیمت‌ها به دلیل وجود تقاضای اضافی. در این نوع ‏تورم دستمزدها به دلیل وجود فشار (کمبود) در برخی بخش‌ها افزایش می‌یابد.این نوع ‏تورم در کشور‌های در حال پیشرفت زیاد است.
‏تورم سرکش:افزایش سریع و بی حد و مرز قیمت ها. آثار تورم سرکش عبارتند از (1) ‏کاهش ارزش پول، (2) گسستگی روابط اقتصادی، و (3) فرو پاشی نظام اقتصاد. این نوع ‏تورم معمولاً پس از جنگها یا انقلاب‌ها رخ می‌دهد مثل افزایش قیمت 2500% در آلمان ‏در سال 1923.
‏تورم شتابان: افزایش سریع و شدید نرخ تورم. مثلاً وقتی دولت سعی کند بیکاری را ‏پایینتر از حد طبیعی‏ ‏ نگاه دارد، این اقدام باعث افزایش تورم می‌شود.
‏تورم مهار شده: تورمی است که به دلیل وجود شرایط تورمی در کشور ایجاد شده است و ‏در مقابل از افزایش آن جلوگیر ی شده است. این شرایط معمولاً از فزونی تقاضای کل بر ‏عرضه کل کالاها و خدمات پدید می‌آید که با فرض ثابت بودن دیگر شرایط به ازدیاد
‏5
‏قیمت‌ها می‌انجامد.
‏تورم فشار سود: تورمی که در آن تلاش سرمایه داران برای تصاحب سهم بزرگی از ‏درآمد ملی منشأ تورم می‌گردد.
‏تورم فشار هزینه: تورمی که مستقل از تقاضا صرفاً‏ ‏ از افزایش هزینه‌های تولید ‏ناشی می‌شود. مثال بارز چنین تورمی را در تمام کشورهای صنعتی غرب پس از افزایش ‏استثنایی بهای نفت در سالهای 1973 و 1978 می‌توان دید. برخی اقتصاددانان معتقدند که ‏متداولترین منبع تورم فشار هزینه قدرت اتحادیه‌های کشوری است که اضافه دستمزدی بیش ‏از افزایش بازدهی بدست می‌آورند و این خود در یک مارپیچ تورمی موجب افزایش قیمت‌ها ‏و متقابلاً تقاضا برای دستمزد بیشتر می‌شود. منتقدان این نظریه استدلال می‌کنند که ‏اگر اتحادیه‌های کارگری هنگامی موفق به افزایش دستمزد شوند که سطح تقاضای کل برای ‏جبران آن به اندازه ی کافی افزایش نیافته باشد گرایش هایی در جهت افزایش بیکاری ‏بوجود خواهد آمد که اثرات رکودی بر اقتصاد خواهد داشت. چنین فرایندی نمی تواند به ‏طور نامحدود ادامه یابد و بنابراین تورم فشار هزینه یقیناً نمی تواند

 
دسته بندی: انسانی » اقتصاد

تعداد مشاهده: 4452 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 39

حجم فایل:29 کیلوبایت

 قیمت: 10,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل